Hva er «innsynsbegjæringer» og hvordan kan de se ut?
Klarer dere å skille mellom (1) spørsmål fra kunder og andre, som kan besvares med en enkel setning på e-post, og (2) innsynsbegjæringer, som både skal besvares på en bestemt måte og innen fastlagte frister?
Nyere tilsynspraksis viser at det kan bli svært kostbart om du har en førstelinje uten grunnleggende personvernkunnskaper, eller mangler tilstrekkelig oppmerksomhet omkring personvern i din organisasjon.
SATS, 10 mNOK https://lnkd.in/dWjiqWVz
Alektum, 750.000 EUR https://lnkd.in/dqa9whNh
Ta den lille investeringen det er å få det grunnleggende på plass i oppstartsfasen, og la selskapets personverndokumentasjon, maler, rutiner (og de ansattes kompetanse) utvikle seg i takt med at selskapet ditt vokser.
Alternativene er så mye dårligere.
Er du «heldig» og unngår å havne i Datatilsynets søkelys, så kan vi likevel love deg at det er et mareritt å skulle innføre det du skulle ha hatt på plass fra starten i en moden og allerede kompleks nok organisasjon – hvor læring og erfaring innen personvern ikke har vært en del av reisen, før man omsider «fant tid og penger til sånt».